Zwart zand, bergen en New Zealand Christmas trees: Waitakere Ranges

32 uur reizen is niet niks, zeker niet als je ’s morgens om 6.30 uur aankomt in het land van bestemming en dus nog de hele dag voor je hebt. Neem zo’n eerste dag de tijd om bij te komen en te wennen aan het nieuwe klimaat waar je in bent. Een trip en overnachting in de Waitakere Ranges is daarvoor een uitstekende plek om je rondreis op het Noordereiland te starten!

Vanaf het vliegveld in Auckland hebben we een shuttlebus genomen om naar de ophaallocatie van onze campervan te gaan, deze stonden direct voor de deur en waren prima te betalen. De bus deel je met wat andere mensen, maar levert je vervolgens, net als een taxi, precies voor de deur van het adres af waar je heen wilt.

Links rijden is iets wat Bart al vaker heeft gedaan, en ook een automaat is hem niet vreemd. Deze keer was het dus instappen en wegrijden, zelfs de omgewisselde ruitenwisser en richtingaanwijzer ging maar een paar keer mis… Binnen no time ben je uit de stad en heb je al een indruk van het prachtige land waar je in terecht bent gekomen De Waitakere Ranges bereik je al na 40 minuten rijden. Een 16.000 hectare groot natuurgebied. Wij reden nog iets verder en na 1,5 uur waren we aan het eind van de weg aanbeland, bij Whatipu beach.

Het laatste stuk rijden over een gravelroad, de vakantie is begonnen!

Via een bruggetje rijd je de camping op en kun je zelf de beste plek uitzoeken, aanmelden of reserveren is niet nodig. Het terrein loopt iets af dus parkeer alleen op het onderste gedeelte wanneer je zeker bent dat het niet gaat regenen of net heeft geregend, zorg dat je niet vast komt te zitten!

Wij vonden deze camping de mooiste die we zijn tegengekomen op onze reis; een open veld met bergen rondom, een wetland naast het hek en de zee op de achtergrond.

Om een beetje bij te komen van de reis zijn we eerst onze benen gaan strekken. Via een pad langs het wetland kom je in een diverse grotten tegen en ruige natuur waar je waarschijnlijk niemand anders zal aantreffen.

De New Zealand Christmas Trees stonden in december ook volop in bloei en maakte het toch al mooie landschap helemaal af met haar rode bloemen.

We zijn dezelfde weg teruggegaan en daarna nog doorgelopen naar het strand. Ook deze gaat echt indruk maken, het zand is hier namelijk zwart! Vanwege de stroming wordt zwemmen hier niet geadviseerd, dus we hielden het bij pootje baden en gewoon genieten van de omgeving.

Pukeko

Terug op de camping de tafels en stoelen uitgepakt en onze rijdende keuken uitgetest door een lekkere steak te bakken.

Nog voor het installeren van onze stoelen en tafeltje stond de eerste Pukeko vogel ons al in te schatten of er wat broodkruimels te halen waren.

De volgende morgen vroeg uit bed (jetlag…) en direct het pad langs het wetland opnieuw gaan lopen, tijdens het lopen kwam de zon langzaam boven de bergen uit en zijn we tot het einde van het pad gelopen. Half de ochtend zat onze tijd in Waitakere Ranges erop en zijn we doorgereden tot aan Tutukaka. Eén dag is eigenlijk te weinig om dit gebied te ontdekken, er zijn vele wandel- en fietsroutes. Maar heb je zoals ons slechts beperkte tijd om te reizen, dan is dit een ideale plek om je reis te starten of te eindigen. Je gaat er geen spijt van hebben!

En ben je daar toch; Wij zijn vergeten om wat zand te verzamelen, we dachten dit nog wel vaker tegen te komen… Het zou super zijn als één van onze lezers een klein beetje mee zou willen nemen voor onze verzameling!